Усе про ІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2016/2017 н.р.

пятница, 9 октября 2015 г.

Рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії у 2015/2016 навчальному році


Основною метою проведення олімпіади з географії є: оцінка знань, умінь, навичок, географічної ерудиції і культури учнів, активізація їхніх творчих здібностей, популяризація географії як шкільного предмета серед учнівської молоді.

1. 07 листопада 2015 року відбудеться ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з географії для учнів 8 – 11 класів.

2. Початок роботи о 10 годині. На виконання завдань відводиться 3 години.


3. Тексти завдань будуть розміщені тільки на сайті КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» (http://edu-post-diploma.kharkov.ua) у день проведення олімпіади. Коди можна буде отримати у день проведення олімпіади електронною поштою відповідальним методистом Р(М)МК.

4. Коди до правильних відповідей будуть розміщені тільки на блозі Центру методичної та аналітичної роботи КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» (centrexpert.blogspot.com) після 13:30.

5. Особливі умови
Під час виконання завдань олімпіади не допускається використання підручників, довідників, атласів, інших навчальних посібників, а також засобів комунікації (мобільні телефони, смартфони, планшети та ін.).

6. Організаційне забезпечення
З метою створення рівних умов для виконання завдань, кожен учень на початок олімпіади повинен при собі мати: ручку (2 шт.), олівець простий, олівці кольорові (обов’язково), гумку, лінійку, калькулятор, транспортир. Для учнів 8-х класів необхідна контурна карту світу, для 9-х класів необхідна контурна карта України, для 10-х класів контурна карта світу. Для 11-х класів контурна карта буде у завданні.

7. Характеристика завдань
Зміст завдань охоплює матеріал шкільної програми за попередні роки навчання та матеріал тем, які учні мали опанувати до терміну проведення олімпіади (таблиця 1).

Таблиця 1

Клас
Тема
8
Фізична географія України, предмет і методи досліджень. Формування території України. Сучасний адмiністративно-територiальний устрій. Україна та її географічні дослідження. . Фізико-географічне положення України. Крайні точки і розміри території. Географічне положення, кордони. Географічний центр України. Розташування території України стосовно годинних поясів. Джерела географічної інформації. Географічні дослідження на території України. Експедиційні та стаціонарні дослідження природних умов і природних ресурсів. Туристичні подорожі, екскурсії, краєзнавчі пошуки. Музейні експозиції, виставки. Географічні енциклопедії, довідники, словники, календарі. Географічні періодичні видання. Географічні описи в мистецьких творах, засобах масової інформації, в тому числі аудіовізуальних та ін. Карти — джерела географічних знань, їх зміст і призначення. Картографічні проекції, спотворення площ, форм, кутів, відстаней. Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах. Види карт. Топографічні карти та їх практичне використання. Визначення за картами напрямків, відстаней та висот на місцевості. Географічні атласи. Електронні карти і атласи. Географічні дослідження на території України. Географічні відомості про територію України у античних географів, “Повісті временних літ”, літописах. Перші карти України. Дослідження природних умов і природних ресурсів України у ХVIII—ХІХ ст. Географічні дослідження України в ХХ ст. Роль у вивченні природи та господарства України В. Вернадського, П. Тутковського, С. Рудницького, Г. Висоцького, П. Погребняка, Б. Срезневського, В. Бондарчука, В. Кубiйовича та ін. Сучасні географічні дослідження. Українське географічне товариство. Тектонічні структури. Тектонічна карта України. Характеристика основних тектонічних структур. Взаємозв’язок основних форм рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Геологічна карта України. Вік і поширення гірських порід. Геохронологічна таблиця. Зміна природних умов території України в архейську, протерозойську, палеозойську, мезозойську, кайнозойську ери. Рельєф. Геоморфологічна будова. Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.
Програмовий матеріал 6-7 класу.
9
Предмет економічної й соціальної географії України, актуальність курсу. Економічна і соцiальна географія в системі географічних дисциплін і наук. Зв’язок економічної й соціальної географії з іншими науками. Вітчизняні вчені економ-географи. Місце України на політичній карті Європи і світу. Економіко-географічне положення України. Значення транзитних перевезень. Геополітичне положення, його позитивні й негативні риси. Українські історичні землі. Історико-географічний огляд адмiністративно-територiального поділу України. Сучасний адміністративно-територіальний поділ і його характеристика. Оцінка адміністративно-територіального поділу, сучасні зміни. Відомості про кількість населення в давні часи. Кількість і густота населення, її територіальні відмінності. Поняття “природний рух населення”. Природний рух населення України. Порівняння показників природного руху населення України і країн Західної Європи. Географія природного руху населення в Україні. Причини погіршення демографічної ситуації. Депопуляція. Механічний рух (міграції) населення. Поняття “еміграція”, “імміграція”, “міграція”, “сальдо міграції”. Внутрішні і зовнішні міграції. Міграційні процеси в Україні, їх інтенсивність і географія. Статево-віковий склад населення, його наслідки. Історія формування української нації. Національний склад населення України та окремих регіонів. Уявлення про політичну націю, корінні народи і національні меншини. Етнографічні групи українців. Українська діаспора та її географія. Розширення зв’язків із українцями зарубіжжя. Духовна культура українського народу (мова, культура, освіта, обряди і звичаї, релігія). Міське і сільське населення. Типи населених пунктів. Урбанізація. Територіальні відмінності в рівнях урбанізації у різних регіонах України. Субурбанізація. Система міського розселення України. Міські агломерації. Столиця держави та її значення. Типи міст за розмірами та за функціями. Сільське розселення і його географія. Типи сільських поселень, особливості їх розмiщення. Соціальні проблеми сільського населення, шляхи їх розв’язання. Поняття “трудові ресурси”, “економічно активне населення”, “зайнятість населення”. Трудові ресурси України та їх географія, порівняння з іншими країнами. Проблеми зайнятості населення. Поняття про господарство і національний господарський комплекс. Сучасні зміни в господарському комплексі країни. Галузева структура господарства. Поняття “галузь” і “міжгалузевий комплекс”. Інфраструктура, її види. Розвиток ринкової інфраструктури в Україні. Сучасна організація виробництва і типи підприємств за формами власності в Україні. Поняття про територіальну структуру господарства. Складові економічного потенціалу країни. Показники соціально-економічного розвитку. Валовий національний продукт, національний доход. Показники якості життя. Проблеми сталого розвитку України. Промисловість: загальна характеристика. Промисловість як сфера матеріального виробництва. Місце і роль у господарстві України. Загальні показники розвитку промисловості на сучасному етапі. Структурно-виробничі та особливості розмiщення промисловості України. Реструктуризація промисловості, шляхи підвищення економічної ефективності національної промисловості, конкурентоспроможності її продукції.
Програмовий матеріал 6-8 класу.
10
Предмет соціально-економічної географії світу. Джерела географічних знань. Методи економіко-географічних досліджень. Видатні економ-географи світу. Сучасна політична карта світу. Відмінність понять “країна”, “держава”, “залежна країна”, “колонія”. Класифікація країн за формою правління. Форми адмiністративно-територiального устрою. Відмінності федеративних держав. Політичні та економічні системи країн. Типологія держав. Етапи формування політичної карти світу. Міжнародні органiзації, їх функціональний і просторовий розподіл. Загальнополітичні (ООН, Рада Європи, Європейський Парламент, СНД) та спеціальні (Європейський союз, НАТО, ЮНЕСКО, ФАО та ін.) організації. Кількість населення. Відтворення населення. Демографічні процеси і демографічна політика. Міграційні процеси і міграційна політика держав. Причини та проблеми зовнішніх міграційних потоків. Мовний і етнічний склад населення. Найпоширеніші мовні сім’ї і групи. Релігія як явище культури. Світові релiгії. Виникнення і сучасне поширення релігійних вчень. Соціальна і професійна структура населення. Трудові ресурси. Проблеми зайнятості й безробіття. Свiтові природні ресурси Географічне середовище як сфера взаємодії суспільства і природи. Світові природні ресурси. Ресурсозабезпеченість. Природокористування: раціональне і нераціональне. Географія світових природних ресурсів: мінеральних, земельних, лісових, водних, Світового океану, рекреаційних. Сучасне світове господарство. Промисловість. Географія енергетики, металургії, машинобудування та хімічної промисловості.
Програмовий матеріал 6-9 класу.
11
Програмовий матеріал 6-10 класу.
Зміст завдань орієнтований на здатність учня логічно мислити, аналізувати географічну інформацію, у тому числі отриману самостійно з різних джерел, використовувати знання інших предметів, краєзнавчий матеріал.

8. Структура олімпіадних завдань
Олімпіадні завдання з географії подані за блоками: тестовий, теоретичний, практичний (таблиця 2).

Таблиця 2

Вид завдання
Кількість завдань
Максим. кіл-ть балів за одне завдання
Загальна сума
1. Тестовий блок
завдання з вибором однієї правильної відповіді
5
1
5
завдання на встановлення відповідності (логічні пари)
2
4
8
завдання відкритої форми з короткою відповіддю
2
2
4
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору)
1
3
3
2. Теоретичний блок
теоретичне та творче завдання
2
12
24
3. Практичний блок
завдання з нанесенням об’єктів на контурну карту
10
1
10
Розрахункове завдання
1
6
6
Максимальна кількість балів
60


9. Особливості оцінювання та виконання олімпіадних завдань.
Розв’язання завдань у чернетці не перевіряються і до уваги не беруться.
9.1. Тестовий блок.
Бал за завдання не нараховуватиметься у випадках, коли:
  • відповідь неправильна або відсутня;
  • відповідь зроблена олівцем, а не авторучкою;
  • відповідь містить будь-які виправлення (у тому числі – коректором).
Формати тестових завдань
  • Завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного із завдань пропонується 4 варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
  • Завдання на встановлення відповідності. До кожного завдання у двох колонках подано інформацію, яку позначено цифрами (ліворуч) і літерами (праворуч). Виконуючи завдання, необхідно встановити відповідність інформації, позначеної цифрами і літерами (утворити логічні пари).
  • Завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Потрібно отримати числовий результат у тих одиницях вимірювання, які вказані в умові завдання.
  • Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору). До кожного завдання пропонується сім варіантів відповіді, серед яких лише три правильні.
За правильне (частково правильне) виконання завдань можна отримати:
1. Завдання з вибором однієї правильної відповіді оцінюється в 0 або 1 тестовий бал: 1 бал, якщо вказано правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді не надано.
2. Завдання на встановлення відповідності (логічні пари) оцінюється в 0, 1, 2, 3 або 4 тестових бали: 1 бал за кожну правильно встановлену відповідність (логічну пару); 0 балів, якщо не вказано жодної правильної логічної пари або відповіді на завдання не надано.
3. Завдання відкритої форми з короткою відповіддю оцінюється 0 або 2 тестовими балами: 2 бали, якщо зазначено правильну відповідь; 0 балів, якщо зазначено неправильну відповідь або завдання взагалі не виконано.
4. Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору) оцінюється в 0, 1, 2 або 3 тестових бали: 1 бал за кожну правильно вказану відповідь (цифру) із трьох можливих; 0 балів, якщо не вказано жодної правильної відповіді (цифри) або відповіді на завдання не надано. Порядок написання цифр значення не має.
9.2. Теоретичний блок
Результати виконаних завдань теоретичного блоку повинні відповідати таким вимогам:
  1. структурованість;
  2. відтворювати зміст основного питання;
  3. відображати синтез й аналіз набутих географічних знань;
  4. супроводжуватися доцільними малюнками, схемами, таблицями, діаграмами;
  5. містити власну думку(оціночне ставлення) та приклади;
  6. викладеними у географічному аспекті.
Кожен із наведених критеріїв оцінюється 2 балами. Максимально можливий бал за теоретичне питання – 12 балів.
9.3. Практичний блок.
При оцінюванні роботи на контурній карті необхідно враховувати правильність (відповідність завданню), повноту, точність нанесення географічних об’єктів, картографічну грамотність, охайність.
Оцінювання задачі практичного блоку доцільно здійснювати, використовуючи такі критерії:
0 балів – завдання не розв’язувалося взагалі. Відповідь відсутня.
1 бал – виконання задачі розпочато (зроблено стислий запис умови задачі).
2 бали – записана відповідь, розв’язання відсутнє.
3 бали – зроблена спроба розв’язання задачі, виконано кілька правильних логічних кроків на шляху розв’язання задачі.
4 бали – розв’язання доведено до кінця, але допущена незначна логічна помилка, (що призвела до неточної відповіді).
5 балів – задача розв’язана правильно, але містить деякі неточності у записах або малюнках, що не вплинуло на кінцевий результат.
6 балів – задача розв’язана правильно, супроводжується докладним поясненням, містить необхідні обґрунтування, малюнки, схеми тощо.

10. Рекомендації щодо підвищення якості роботи з обдарованими учнями.
Для підвищення результативності виступу школярів в інтелектуальних змаганнях з географії, виявлення та розвиток в учнів творчих здібностей до науково-дослідницької діяльності, активізації всіх форм позакласної та позашкільної роботи з учнями, підвищення рівня фахової підготовки вчителів (що є метою проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад) пропонуємо наступне:
  • продовжити в подальшому практику проведення тренувальних зборів із підготовки школярів, особливо із сільської місцевості, до ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії;
  • націлювати учасників олімпіади на вироблення в їхньому світогляді цілісної географічної картини світу, яка формується тільки при системному засвоєнні знань;
  • приділяти увагу підвищенню рівня географічної культури школярів, володінню ними географічною номенклатурою, історією географії, а також формуванню в учнів умінь і навичок характеризувати сучасні географічні, соціально-економічні й геополітичні тенденції як в Україні, так і у світі.

Районним (міським) методичним кабінетам (центрам) спільно з районними (міськими) методичними об’єднаннями вчителів географії:
  1. Проаналізувати результати виступу учнів команд й активізувати роботу методичних служб районів (РМК, РМО) з підготовки до олімпіади з географії у 2015/2016 н.р.;
  2. Створити умови для роботи з обдарованими учнями в позаурочний час, у тому числі проводити навчальні збори для переможців ІІ етапу олімпіади.
  3. Формувати склад команди на ІІІ етап з урахуванням відбіркових зборів на районному рівні, акцентувати увагу журі та оргкомітету ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії на якісному формуванні команди на ІІІ етап олімпіади.
Учителям географії:
  1. Під час підготовки до ІІ, ІІІ та IV етапів Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії використовувати програмні засоби навчального призначення, Інтернет-технології, ілюстровані електронні презентації й опрацювати з учнями олімпіадні завдання ІІІ та ІV етапів попередніх років.
  2. Алгоритмізувати навчання учнів, забезпечити їх планами описів, описами порядку розв’язування й оформлення географічних задач;
  3. Стимулювати учнів до самостійного пошуку інформації та створення учнівських проектів.
  4. Оновити навчально-методичне забезпечення географічними картами й географічною літературою.
    Скачати рекомендації  

Комментариев нет:

Отправить комментарий